Allt du behöver veta från Google Marketing Live 2025

Varje år möter Google sina användare, annonsörer och kunder genom Google Marketing Live (GML). Ofta påstår de att deras nyheter kommer att förändra allt – men i praktiken sker sällan några dramatiska förändringar. I år är det däremot annorlunda. Googles slår på trumman att “The future of advertising isn't coming, it's here” och vi på Ajensi kan inte annat än hålla med. För genom AI tjänster som Open AI’s Chat GPT har hela sökbeteendet förändrats vilket har tvingat Google att anpassa sig.

I denna artikeln delar vi allt du behöver veta från Google Marketing Live och våra tankar kring hur man behöva anpassa sig. 

AI overviews

AI overviews lanserades i USA och andra utvalda nationer under 2024 och har nu rullats ut i Sverige. Funktionen placeras ovanför det traditionella organiska sökresultatet och annonser. Och då är frågan, hur påverkar detta organisk och betald sökannonsering? 

Google kommer aldrig att riskera att förlora sina annonsintäkter vilket gör att de på ett eller annat sätt kommer inkludera annonser i AI-overview. Även om placeringarna som finns idag ser helt annorlunda ut om ett år. Just nu menar Google att den största fördelen med annonser i AI overviews för t.ex e-handlare är att annonser triggas där ett köp kan lösa problemet som potentiella kunder letar information efter. 

Först kommer annonser att prövas på desktop i USA innan någon större lansering sker. Det som kommer bli viktigt för marknadsförare är att ha ögonen öppna då det finns en risk med att sökningarna riskerar att automatiskt placeras högt upp i funneln.

För att ranka bra organiskt fortsatte Google att slå in budskapet att det gäller skapa unikt content som hjälper användarna, mobilvänlig sajt, expertis och trovärdigt content samt strukturerad data. Att SEO kommer förändras, och att vi i framtiden allt oftare kommer tala om AIO blev allt tydligare under GML.

AI agenter i GA4 och GADS

Att AI har blivit en integrerad del av vår vardag som marknadsförare är inte en sanning som behöver predikas mer än vad andra redan gjort. Däremot vill Google utmana vilken AI-tjänst eller agent vi använder. Jag tror många marknadsförare känner igen sig i att man ofta hoppar mellan t.ex Google Analytics och Chat GPT för att hitta en väg fram i sina dataanalyser. Den kanske främsta egenskapen de menar att agenten har är just att det blir enklare att arbeta i GA4 vilket är något som idag kanske inte är plattformens styrka.

Google berättade också att de arbetar på något som heter Marketing Advisor. Marketing Advisor kommer att fungera som ett Chrome-tillägg och som en digital högra hand för marknadsförare. Man kommer att kunna koppla den till samtliga Googles plattformar och sitt eget CMS. Det blir definitivt spännande att prova funktionen men just nu förhåller jag mig skeptiskt till hur effektiv den är i verkligheten.

Asset studio

Content is king och framförallt på sociala kanaler som Meta men det är viktigt på Google också och just därför lanserar Google Asset Studio. Asset Studios primära funktion är att centralisera allt kreativt skapande inom Google Ads ekosystem och koppla på Googles senaste AI lösningar. 

Vi på Ajensi ser möjligheten att lära sig tillsammans med våra kunder och på ett kostnadseffektivt sätt skala dessa annonser. För trots att AI kommer kunna göra allt mellan himmel och jord ser vi vikten av att varumärket inte urholkas i jakten på högsta möjliga klickfrekvens (CTR).  Det som däremot är tydligt är att testandet av annonser kommer att öka och att shoppingflödet kommer ta stora steg i sitt visuella utseendet under det kommande året.

Smart Bidding Exploration (SBE)

Enligt Google det största genombrottet inom budgivning det senaste decenniet. SBE går hand i hand med att sökningarna som genomförs ändrar karaktär i kölvattnet av AI sökningar. Google menar att SBE kommer hitta sökningar som inte är så uppenbara men som har stor potential att öka lönsamheten och försäljningen i kontot. På Ajensi tar vi det påståendet med en nypa salt. Självklart är det något som vi kommer testa för att vända och vrida på alla strategier och hitta lönsamhet. Hur stor påverkan SBE faktiskt kommer att ha på budgivning återstår att se.

Övriga nyheter från Google i korthet

  • Google lanserar nya analysfunktioner inom både Google Ads och GA4

  • Creator Partnership lanseras nu på ett 20-tal marknader. Denna funktion gör det enklare för varumärken att synas i samband med kreatörer på Youtube.

  • En uppdaterad checkout för Demand Gen-kampanjer, som förenklar möjligheten att handla direkt från annonsen.

  • Attributed brand searches lanseras snart globalt. Funktionen kommer att visa hur antalet sökningar på varumärkesnamnet efter att en användare har sett en videoannons på Youtube. 

Behöver du hjälp med Google Ads?

Behöver du hjälp att maximera potentialen i er marknadsföring på Google? Vi på Ajensi är bara ett mail, samtal eller LinkedIn-meddelande bort.